V poslední době se množí textové zprávy, které vytvářejí dojem, že jsou zasílány doručovatelskými společnostmi, například Českou poštou. Zpráva nejprve informuje, že společnost nemohla doručit očekávaný balíček – nezastihla adresáta, byla uvedena neplatná adresa nebo byla zásilka ze zahraničí pozastavena kvůli nezaplacené dani, a dále vyzývá k otevření vloženého odkazu za účelem žádosti o náhradní doručení. Po rozkliknutí odkazu stránka vybízí spotřebitele k zadání platebních údajů, čímž se spotřebitele snaží připravit o jeho peníze na bankovním účtu. Obdobně podvodníci postupují i při rozesílání e-mailů. Zde jsou navíc informace doplněny o logo či grafiku dotčené doručovatelské služby, což zprávě dodává na důvěryhodnosti a spotřebitele může snadno zmást.

Společnost dTest zaznamenala také aktivitu podvodníků – telefonistů. Volající v takovém případě často vystupují jako banka, u níž má příjemce hovoru zřízený bankovní účet. Telefonisté se snaží příjemce hovoru uvést v omyl, že došlo ke krádeži jeho platebních údajů, či zamítnutí určité transakce. Cílem podvodníků je vylákat skutečné bankovní údaje nebo číslo platební karty. Podvodníci sázejí na moment překvapení a snaží se vyvolat obavu ze ztráty finančních prostředků. Bohužel, lidé v úleku ze ztráty peněz často podlehnou a předají informace, které za normální situaci pečlivě střeží.

Ani v případě, kdy se osoba přijímající hovor nezalekne, se podvodníci nevzdávají, naopak často ve svém přístupu přitvrdí a stupňují svůj nátlak, kdy například volajícímu vyhrožují, že kvůli jeho nespolupráci jej bude kontaktovat kriminální oddělení konkrétní banky, tedy jakýsi ozbrojený vyšetřovací orgán.  

Jak se ubránit podvodným zprávám, mailům či telefonátům?

Kdo vás kontaktuje?

Dbejte na to, aby se vám osoba, která s vámi komunikuje, představila a sdělila název instituce, kterou zastupuje. Informaci si případně nechte i zopakovat.

Existuje důvod, proč vás kontaktuje?

Objednali jste zboží, očekáváte zásilku, nebyla vám autorizována platba? Pokud ne, doručovatelé či banka zpravidla nebudou mít mnoho důvodů vás kontaktovat, buďte proto nedůvěřiví a nesdělujte citlivé údaje.

Převezměte iniciativu, ptejte se

Ptejte se volajícího, jak informace zjistil, snažte se ověřit, jakými informacemi volající disponuje. Volající tvrdí, že vás s balíčkem nezastihl na vaší adrese? Zeptejte se na název ulice, kde vás nezastihl apod.

Dávejte si pozor na nesrovnalosti ve sdělovaných informacích

Všímejte si nesrovnalostí ve sděleních volajícího, podvodníci se ve svém vlastním příběhu mohou snadno zamotat. V takovém případě rychle zjistíte, že hovor můžete zavěsit.

Než zavoláte zpět na zmeškaný hovor, zkuste číslo vyhledat pomocí internetového vyhledávače

Pokud neočekáváte hovor z neznámého čísla, identitu volajícího můžete zkusit zjistit vyhledáním telefonního čísla na internetu. Snadno lze nalézt i weby, kde si uživatelé vyměňují své zkušenosti s konkrétními volajícími, resp. s telefonáty, které byly iniciovány z konkrétního telefonního čísla.

Informujte úřady či policii.

Přestože podvodníka včas odhalíte, nenechte si to pro sebe a sdělte vaši zkušenost policii. Pokud se jedná o méně závažné provinění volajícího, například nevyžádaná či obtěžující marketingová volání, můžete kontaktovat Český telekomunikační úřad či Úřad pro ochranu osobních údajů.

Bližší informace můžete najít na stránkách bezplatné spotřebitelské poradny společnosti dTest, případně můžete její pracovníky kontaktovat telefonicky na čísle 299 149 009.

Lucie Korbeliusová, dTest, o.p.s.